Les dones surten al carrer a manifestarse malgrat la pandèmia

Milers de dones han sortit al carrer aquest dilluns 8 de març a reivindicar els seus drets en diverses localitats de Catalunya. Això sí, han estat protestes amb aforament limitat i intentant mantenir la distància de seguretat. La vaga feminista convocada amb la commemoració del Dia Internacional de les Dones: el seguiment ha estat testimonial. En sectors especialment feminitzats, com l’ensenyament obligatori o la sanitat, la participació amb prou feines ha arribat a un 1%. En canvi, on sí que ha tingut èxit ha estat entre els estudiants d’educació secundària: el 90% dels alumnes han fet vaga, segons han assegurat fonts del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans.

A Barcelona, el col·lectiu Vaga Feminista, convocant de la protesta, s’ha escarrassat per intentar que les participants mantinguessin la distància de seguretat. “Ho fem per seguir les recomanacions del Procicat, però també per cuidar-nos entre nosaltres”, aclaria una membre d’aquest col·lectiu i de Ca la Dona, Dolo Pulido, abans de començar la concentració. Per participar-hi calia inscriure’s amb antelació i l’aforament màxim estava limitat a unes 3.600 persones, de manera que moltes dones s’han quedat sense poder participar-hi, ha assegurat Pulido.

La manifestación del 8M se adapta a las medidas contra el Covid
Manifestació de Barcelona 8M

La protesta tractava d’una concentració que ha tingut lloc al llarg de tot el passeig de Gràcia, des de l’avinguda Diagonal fins a la Gran Via. Això sí, la via s’ha dividit en vuit trams diferents –sis de reservats només per a dones i dos de mixtos– i cada participant sabia en quin tram s’havia de col·locar. Fins i tot s’han dibuixat creus a terra per indicar en quin lloc exacte s’havia de situar cada persona per mantenir la distància de seguretat.

Els trams s’han respectat, però la gent s’ha concentrat en els llocs on hi havia animació, o sigui música. El resultat ha estat que hi havia metres i metres de passeig de Gràcia on gairebé no hi havia ningú i d’altres on s’ajuntava tanta gent que es feia difícil caminar. I, lògicament, amb prou feines es respectava la distància de seguretat. Segons fonts de la Guàrdia Urbana, s’ha sobrepassat l’aforament previst i s’han arribat a concentrar unes 4.500 persones.

Cada tram ha funcionat força independentment, de manera que cadascun semblava una manifestació diferent. Per exemple, mentre en un les participants feien un minut de silenci i encenien els llums dels mòbils per recordar les dones víctimes de la violència masclista, en un altre les manifestants ballaven al ritme dels tambors d’un grup de batuca.

Anna Viñallonga i Carla Rodríguez

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: