En un 12 d’abril…

Quins esdeveniments passats van tenir lloc avui dia 12 d’abril?

Morts

  • Joana la Boja, reina de Castella (1555).

Johanna I van Castiliëca. 1500; 34,7 x22,4 cmSpaans Nationaal Beeldenmuseum, Valladolid

  • Jacques Bénigne Bossuet, clergue, predicador i intel·lectual francès (1704).

1698_-_Jacques-Bénigne_Bossuet_(Florence)

  • Serafín Álvarez Quintero, comediògraf espanyol (1938).

Joaquín_Álvarez_Quintero-_027582-D_006570

  • Henrik Dam, bioquímic i fisiòleg danès, premi Nobel de Medicina el 1943 (1976).

Henrik

  • Joe Louis, boxador nord-americà (1981).

louis-joe-22

Esdeveniments històrics 

  • Durant la Quarta Croada és conquerida Constantinoble (1204).

cuarta-cruzada

  • Espanya: L’emir del Marroc i el seu fill Abu Yusuf desembarquen a Tarifa (Cadis), donant començament al que es va anomenar la batalla de l’Estret (1285).
  • Els Països Baixos recobren la independència d’Espanya (1609).
  • Galileo Galilei és processat per la Inquisició acusat d’heretgia (1633).

GalileoGalilei

 

Ariadna Fernández i Abel Linares

L’embaràs adolescent

Aquesta setmana el reportatge el farem sobre l’embaràs adolescent.

Què és?

L’embaràs adolescent o embaràs precoç és aquell embaràs que es produeix en una dona adolescent entre l’adolescència inicial o pubertat i el final de l’adolescència. L’OMS estableix l’adolescència entre els 10 i els 19 anys. La majoria dels embarassos en adolescents són embarassos no desitjats.

L’embaràs en una dona adolescent pot arribar a terme, produint-se el naixement, o interrompre per avortament, ja sigui aquest espontani o induït.

baixa

Taxes de naixements en adolescents

Les xifres en els diferents països del món varien des de les màximes de Níger i Congo (amb més de 200 embarassos per cada 1000 dones adolescents) a taxes d’1 a 3 per 1000 en Corea del Nord, Corea del Sud i Japó.

Entre els països desenvolupats de l’OCDE, Estats Units i Regne Unit tenen el nivell més alt d’embarassos en adolescents, mentre que el Japó i Corea del Sud tenen els més baixos.

Segons l’organització Save the Children cada any neixen 13 milions de nens de dones menors de 20 anys d’edat a tot el món; més del 90% en els països en desenvolupament i als països desenvolupats el restant 10%. Les complicacions de l’embaràs i el part són la principal causa de mortalitat entre les dones entre les edats de 15 i 19 en aquestes zones. La major taxa d’embarassos d’adolescents en el món està a l’Àfrica subsahariana, on les dones tendeixen a casar-se a una edat primerenca. En Níger, per exemple, el 87% de les dones enquestades estaven casades i el 53% havia donat a llum a un nen abans de l’edat de 18 anys.

Causes de l’embaràs en l’adolescencia

En algunes societats, el matrimoni a edats primerenques i el rol de gènere que tradicionalment s’assigna a la dona, són factors importants en les altes taxes d’embaràs en l’adolescència. Així, en alguns països de l’Àfrica subsahariana, l’embaràs adolescent se celebra perquè és la prova de fertilitat de la dona jove. Al subcontinent indi, el matrimoni en adolescents i l’embaràs és més comú en les comunitats rurals tradicionals, on és apreciada una nombrosa descendència, en comparació de la taxes de les ciutats.

embarazo-adolescente

Per acabar, hem fet una enquesta als alumnes Marina Carrillo (4t A), Paula Plana (4t A) i Jaime Pelayo (4t B) per saber el que opinen sobre els embarassos adolescents.

1. Què opines sobre aquest tema?

Marina: “Más vale gomita para el aparato sexual masculino que ropita para el niño”.

Paula: Crec que és un tema complicat ja que encara som massa joves.

Jaime: És un tema que s’hauria de controlar més.

2. Què faries si actualment et quedessis o deixessis al la teva parella embarassada?

Marina: La píndola del dia de després.

Paula: La píndola del dia de després.

Jaime: L’ajudaria.

3. Creus que la teva família et donaria suport?

Marina: I tant, sense dubte.

Paula: Sí, encara que s’enfadarien.

Jaime: No, em fotrien fora de casa.

4. Coneixes a algú que li hagi passat?

Marina: No.

Paula: No.

Jaime: No.

5. Si a alguna amiga li passés li donaries suport?

Marina: Estaria amb ella en tot moment.

Paula: Sí, l’ajudaria en tot moment.

Jaime: Primer, li fotria una “bronca”, però després l’ajudaria.

6. Creus que el pare del fill et donaria suport? Li donaries suport?

Marina: Depèn del pare.

Paula: Depèn del pare.

Jaime: Sí, en tots moments.

Carles Fernández i Dani Ferrero

Feliç aniversari!!!

Aquesta setmana felicitem als següents alumnes:

Judit González Gallardo (1rB)

judit

Xiao Yan LebreroMorillas (2nB)

Moltes felicitats i que ho passeu molt bé en el vostre dia!!!

Abel Linares i Ariadna Fernández

Concurs de petons!

En motiu del 13 d’abril (dia internacional del petó), es durà a terme el concurs de petons a la biblioteca de l’institut Marta Mata. cupido

El procés que s’ha de seguir és el següent:

Escriu una nota demanant aquest petó, cal que especifiquis el teu nom i cognom i el de la persona que vols.

Publicarem la teva petició a la porta d’entrada de la biblioteca (dels dies 7 al 15 d’abril).

Si la persona a qui estimes casualment vol besar-te, el teu desig s’haurà complert i el moment s’immortalitzarà a través d’una fotografia xul·líssima. Les parelles afortunades rebran un petit regal.

Gerard Reyes i Paula Plana

Sabates amb llum pròpia!

Aquesta setmana us portem una nova tendència, són les sabatilles LED. Aquestes sabates són molt cridaneres quan és de nit, ja que tothom que passegi al teu costat es fixarà en les teves sabates.

índex (1)

Hi ha diversos models, i distints colors!!!

Jaime Pelayo i Raquel Ortiz

A10 Emma Fernández!

Aquesta setmana a la secció A10, us portem l’entrevista de l’Emma Fernández, de l’anterior promoció de l’institut. (2011-2015):

1. Què és el que més recordes de la teva estada al Marta Mata?

La gent que he conegut, tot el que he crescut com a persona i he canviat molt. Canvis, per a bé però que es noten.

2. Tens bons records de l’institut?

Molts, no els canviava per res aquests 4 anys.

3. T’hagués agradat fer l’ESO al nou institut o a les barraques?

Prefereixo les barraques.

4. Quina assignatura t’agradava més? I la que menys?

Més física i química i mates. I menys, tecnologia, no per res, sinó que no se’m dóna bé.

5. Ens podries explicar qualsevol anècdota divertida que t’hagi passat amb algun professor, o en alguna classe?

A cada any n’hi ha moltes i molt bones, però una de dijous a tercer vam venir tota la classe amb samarreta blanca simulant la pel·lícula de “La Ola”, i al entrar a alguns professors vam aixecar-nos i els vam saludar com la pel·lícula.

6. Trobes a faltar algun professor, alumne o assignatura?

Professors a molts, de cada any, i assignatura physics and chemestry.

7. Eres bona alumna o, pel contrari, solies tenir conflictes?

Em considero que vaig ser una bona alumna, tot i que, vaig tenir algun any salvatge.

8. Quina és l’excursió o festa que més recordes?

Excursió, el crèdit de síntesi a Esterri i festa quan anava a tercer, la festa de comiat als de quart que vam organitzar.

9. Trobes a faltar la vida i l’ambient de l’institut? N’has après alguna cosa?

Sí, moltíssim. He après, sobretot, a no rendir-me.

10. A què et dediques ara?

Faig batxillerat.

Paula Aguirrebengoa i Marina Carrillo

La que se avecina!

El passat dia 5 d’abril es va estrenar la temporada 9 d’aquesta exitosa sèrie que fan cada dimarts a “Telecinco” a les 22:30 h.

Tracta sobre una comunitat de veïns una mica estranya, on sempre passa alguna anècdota divertida per als protagonistes. En aquesta temporada s’han incorporat nous actors com: Miren Ibaguren, Luis Merlo, Ernesto Sevilla i Victor Palmero. A més a més un dels personatges que no sortiran més és en Leo que va morir fictíciament en un accident de paracaigudes.

lqsa

Raquel Ortiz i Jaime Pelayo