Ens n’anem a Filipines!!

Aquesta setmana ens n’anem a Filipines!

Filipines és un país situat al sud-est asiàtic, sobre l’Oceà Pacífic. La seva capital és Manila. L’arxipèlag està format per 7107 illes, que es classifiquen en tres grups: l’illa de Luzón, el grup de les Bisallas i l’illa de Mindanao.

mapa

Població:

Filipines té una població estimada de 102 milions d’habitants, col·locant-se en la posició núm. 12 de països més poblats del món, sense considerar els 11 milions de filipins que viuen a l’estranger.

Idiomes: 

Hi ha dos idiomes nacionals: el filipí i l’anglès; vuit regionals: el bicolà, el cebuà, l’hiligainó, l’Ilocà, el pampang, el pangasinense, el tagalog i el samareny; i dues llengües opcionals: l’àrab i l’espanyol.

Clima:

Filipines té un clima tropical marítim que sol ser càlid i humit. Es distingeixen tres estacions: tag-init (l’estació càlida des de març fins a maig), tag-ulan (la temporada de pluges des de juny fins a novembre) i tag-lamig (l’estació tèbia seca des de desembre fins al febrer).

Flora i fauna:

Les selves i les extenses costes són la casa d’una àmplia gama d’ocells, plantes, animals i criatures marines. Filipines és un dels deu països amb més diversitat biològica. Les aigües marines ocupen 2,2 milions de km² del país. La desforestació és un greu problema a Filipines, sent una activitat il·legal.

fauna

Gastronomia:

  • Bulalo: és una sopa sense molts condiments amb carn de vaca, choclo, col i patata.

bulalo-1024x768

  • Pancit: són fideus amb vegetals i solen ser guisats.

pancit-molo-filipinas-1024x768

  • Sisig: està fet amb un cap de porc triturat amb un ou fregit. És greixós i pesat.

sisig

  • Mami: és una sopa de fideus amb alguns vegetals crus i amb un ou.

mami-filipinas-1024x768

Restaurants:

  • El niu: està situat a l’extrem nord de la platja i així veus com el sol cau entre les dues illes formant un espectacle de color que tots els dies és diferent. Si vols, pots seure a la terrassa del restaurant.

en niu

  • Balay Sinugba: és un dels millors restaurants de la ciutat de Coron. La cuina és dlicieuse (menjar especial per rostir a la graella i amanides). Solen haver concerts de música per les nits.

BALAY+

Llocs d’interès:

  • Bahay Tsionoy:  és un museu situat a la ciutat vella emmurallada de Manila.

    bahai tsinoy

  • Casa Manila: és un museu a Intramuros que representa l’estil de vida colonial durant la colonització espanyola de les Filipines.

casa manila

  • Parc marí de l’Escull de Tubbataha: està a l’illa de Palawan, a les Filipines. És un lloc on podem trobar molta vida marina. Hi ha 479 espècies de peixos de 46 famílies, com ara la barracuda i la manta.

parc

Allotjament:

  • El Shangri-La ‘s Boracay Resort & Spa: té 5 estrelles i està situat en un lloc  tranquil de luxe enmig d’un vessant amb vistes a l’oceà. Disposa de platja privada de 350 metres, 2 piscines exteriors impressionants, accés gratuït a internet i habitacions àmplies. Hi ha una varietat d’activitats aquàtiques, com caiac i busseig.

hotel

Esperem que us hagi agradat!!

Carles Fernández i Júlia Romero

L’assetjament escolar; un problema d’educació

Segons un recent estudi de l’ONG Save the Children un de cada tres estudiants d’ESO (de 12 a 16 anys) reconeix haver agredit físicament un altre company i la meitat dels alumnes admeten haver dit paraules ofensives a algú. unnamed

En aquest estudi es van entrevistar a 21500 estudiants per analitzar des de diferents punts de vista (assetjador i víctima) la situació i donar solucions.

D’entre les víctimes,  tres de cada 10 denuncien que han rebut cops físics (alguns d’ells de manera freqüent), i sis de cada deu diuen que algú els ha insultat en els últims mesos, a més d’un terç a través del mòbil o d’internet.

La majoria dels agressors asseguren que “no saben per què ho fan”  i altres que “ho fan de broma”.

Amb aquest estudi,  Save the Children ens alerta que la violència està present a l’entorn escolar, i que tant l’assetjament com el ciberassetjament són dues formes de violència a les quals  moltes vegades no prestem suficient atenció.

Paula Castillo i Blai Menchén

Recordant un mite

El passat diumenge dia 14 de febrer es va disputar el partit entre el FC Barcelona i el RC Celta al Camp Nou.

En aquell partit va passar una cosa extraordinària, Messi es disposava a tirar un penal comès sobre ell mateix al minut 81 de partit. En comptes de llençar el penal, Messi va passar-li la pilota a Suárez perquè marquès, igual que va fer Johan Cruyff un 5 de desembre de 1982 en un Ajax-Helmond (en aquells temps Johan Cruyff jugava a l’Ajax).

Més tard, vam saber que la jugada era perquè marqués Neymar (ell i Messi van ser els que van planejar la jugada) i no Suárez, tal i com va passar. El davanter uruguaià, amb un olfacte de gol exquisit, va declarar després, no saber res de la jugada.

Aquesta manera de tirar el penal consisteix en enganyar al porter fent que xutes la pilota, però el que fas és passar-la al company que hi ha més enrere i que marqui sense porter.

Aquí us deixem el vídeo de Messi i Suárez, i el d’en Johan Cruyff i Jesper Olsen respectivament perquè vegeu les seves similituds.

Abel Linares i Paula Plana

L’alumne destacat: Judith Garcia!

Avui a la secció ‘’L’alumne destacat’’, portem l’entrevista amb la Judith Garcia de 3rA.

Esperem que us agradi!

– A quina hora et lleves?

A les 7:00.

– Què fas després de llevar-te?

Vestir-me.

– Què fas després de l’institut?

Vaig a casa a menjar.

–  Fas alguna activitat extraescolar? Quina?

Si, anglès.

– A quina hora sopes normalment?

A les 21:30.

– Què fas després de sopar?

Veig la TV.

– A quina hora te’n vas a dormir?

A les 22:30 com a molt tard.

– Amb qui passes el teu temps lliure?

Amb els amics i la família.

– Els caps de setmana fas alguna cosa en especial?

Quedo amb els amics.

Alex Casanova i Raquel Ortiz

Veus el que beus?

Avui portem un reportatge sobre la relació dels joves amb l’alcohol d’ara i d’abans.

Avui en dia la gent té uns altres conceptes sobre que una festa sense alcohol, no és festa.

En canvi abans una festa sense alcohol, era lo més normal. hombres-son-proclives-al-alcoholismo

El 1973 una comissió de Treball del Govern d’Espanya va elaborar una memòria sobre els Problemes d’alcoholisme al nostre país. L’estudi arribava a unes conclusions sobre els hàbits en el consum d’alcohol que tenien, que no és res comparat amb avui en dia.
El tipus de beguda alcohòlica més estès era el vi, encara que la cervesa va posar-se en segona posició .
La quantitat consumida variava enormement en funció  del sexe. Els homes bevien dos terços i les dones un terç.
La major part del consum tenia lloc en els menjars.

En canvi ara els joves beuen en les festes i no en els menjars.

Abans la gent bevia a partir dels 18 anys i amb una precaució petita, en canvi ara els adolescents beuen cap als 13 anys, i consumeixen una gran quantitat d’alcohol.

Hem fet algunes preguntes d’aquest tema a professors i alumnes d’aquest institut.

Preguntes als professors:

-A la teva edat, la gent prenia tant alcohol com ara?

Montse Morcillo: No.

Natalia Iuman: No.

-Has tingut alguna experiència dolenta amb l’alcohol? I els teus amics?

M: No, Sí.

N: No, Si, Un amic meu va beure més de la compte, i es va barallar amb la seva xicota i el dia següent, no recordava res. La noia li va dir que no volia estar amb gent com ell.

-Abans quedàveu per beure o per celebrar la festa?

M: Per celebrar la festa.

N:Per celebrar la festa.

Preguntes als alumnes:

-Has begut aquest carnaval?

Monica Wis: Sí.

Lorena Sanchez: Sí.

-És la primera vegada que beus?

M: No.

L:No.

-Has begut per integrar-te al grup o per gust?

M: He begut per gust.

L: He begut per gust.

-Si cada festa que vas, haguessis de tenir cura d’un amic teu que està molt begut, què faries?

M: Deixar-lo i passar-m’ho bé.

L: Dir-li que la pròxima vegada no el cuidaré més.

Clàudia Liñan i Gerard Reyes